Πέμπτη, 20 Ιουλίου 2017

Η Σινοευρωπαϊκή συνεργασία περνά από το Καζακστάν

Aναδημοσίευση από το Chinadaily.com.cn

                                                                                                   του  Jeremy Garlick **


Μετάφραση: Παραναγνώστης

Η σύνοδος κορυφής του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) στο Καζακστάν πραγματοποιήθηκε στις 8-9 Ιουνίου. Την επόμενη μέρα ήταν η έναρξη της Astana Expo 2017, που πρόκειται να διαρκέσει τρεις μήνες. Αυτά τα δύο γεγονότα είναι ενδεικτικά της αυξανόμενης γεωπολιτικής και γεωοικονομικής σημασίας του Καζακστάν και της Κεντρικής Ασίας.
Η Κίνα και η Ρωσία είναι τα μεγαλύτερα έθνη που είναι σήμερα μέλη τ
ου SCO. Τα άλλα τέσσερα είναι όλα τα κράτη της Κεντρικής Ασίας: το Κιργιζιστάν, το Τατζικιστάν, το Ουζμπεκιστάν και το ίδιο το Καζακστάν.

Έτσι,
από τα ίδια τα κράτη που είναι μέλη του, το επίκεντρο του SCO βρίσκεται αναμφίβολα στην Κεντρική Ασία μέχρι στιγμής, η οποία είναι επίσης μια ζωτικής σημασίας περιοχή για την Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού, η οποία είναι το ήμισυ της Πρωτοβουλίας Ζώνης και Οδού της Κίνας.
Η χερσαία διαδρομή της
Οικονομικής ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού προς την Ευρώπη περνά από την Κεντρική Ασία. Η σημαντικότερη πτυχή αυτής της διαδρομής είναι αναμφισβήτητα η δημιουργία σιδηροδρομικών συνδέσεων. Μέχρι σήμερα η απόδοση αυτών των σιδηροδρόμων ήταν σταθερή, αλλά σχετικά όχι θεαματική. Ωστόσο, αυτή η κατάσταση πρόκειται να αλλάξει καθώς η Κίνα δίνει ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την ευρασιατική χερσαία οδό.
Σε πρόσφατο συνέδριο στην Πολωνία,
ακαδημαϊκοί από το Πανεπιστήμιο του Σετσουάν του Τσενγκντού τόνισαν πόσο έχει προχωρήσει η σιδηροδρομική σύνδεση Κίνας-Ευρώπης τους τελευταίους μήνες. Για πρώτη φορά, ανέφεραν, πολωνικά μήλα παραδόθηκαν σιδηροδρομικώς στις αγορές του Τσενγκντού το Μάιο. Η παράδοση έγινε μερικές εβδομάδες πιο γρήγορα από ό,τι μέσω της θαλάσσιας διαδρομής, αποδεικνύοντας το τι μπορεί να επιτευχθεί.

Τα μήλα μπορεί να φαίνονται ασήμαντο εμπόριο, αλλά από την άποψη της
Σινοευρωπαϊκής συνεργασίας μέσω της οδού της Κεντρικής Ασίας, η παράδοση αυτών των ταπεινών φρούτων αποτελεί κάτι περισσότερο από συμβολικό βήμα προς τα εμπρός. Ενώ ο αριθμός των αμαξοστοιχιών μεταξύ Κίνας και Ευρώπης αυξάνεται με ταχύ ρυθμό, τα περισσότερα από τα βαγόνια που αποστέλλονται από την Κίνα επιστρέφουν κενά μέχρι τώρα. Το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι αρχίζουν να βλέπουν τις δυνατότητες για την εξαγωγή ορισμένων αγαθών προς την Κίνα σιδηροδρομικώς, φέρνει μια νέα διάσταση στην αναδυόμενη χερσαία διαδρομή μέσω Ρωσίας και Καζακστάν.
Οι ακαδημαϊκοί του πανεπιστημίου τ
ου Σετσουάν επεσήμαναν ότι η πόλη του Τσενγκντού χτίζει ένα τεράστιο σιδηροδρομικό «λιμάνι» για το εμπόριο από και προς την Ευρώπη. Δίπλα στο λιμάνι υπάρχει μια αγορά, μερικά τμήματα της οποίας δημιουργούνται για την πώληση ευρωπαϊκών αγαθών πολυτελείας και άλλων ειδών. Ο σιδηρόδρομος μέσω της Κεντρικής Ασίας αποκτά σαφώς ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για το μεσογειακό Σετσουάν.
Το επόμενο βήμα, είπε, είναι να
πεισθούν οι ευρωπαϊκές εταιρείες ότι η νέα εμπορική διαδρομή μπορεί να είναι κερδοφόρα και ότι υπάρχουν Κινέζοι πελάτες που επιθυμούν να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Εάν συμβεί αυτό, η Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού θα αρχίσει πραγματικά να απογειώνεται καθώς παίρνει φόρα και περισσότεροι επιχειρηματίες αρχίζουν να κατανοούν τις δυνατότητες της διαδρομής.
Όσον αφορά την Κεντρική Ασία, το αυξανόμενο σινοευρωπαϊκό εμπόριο θα ήταν μόνο
καλή είδηση. Καθώς η διαδρομή διασχίζει το έδαφός τους, οι Κεντροασιάτες μπορούν επίσης να εισπράξουν, λαμβάνοντας ένα ποσοστό των παραγόμενων εσόδων και ενισχύοντας τις οικονομίες τους.
Η ενθάρρυνση της αυξανόμενης οικονομικής αλληλεξάρτησης μεταξύ των χωρών αποτελεί έναν από τους κύριους στόχους της
Πρωτοβουλίας Ζώνης και Οδού. Η βελτίωση των υποδομών και των μεταφορικών συνδέσεων μεταξύ των χωρών κατά μήκος του νέου δρόμου του μεταξιού είναι επομένως καίριας σημασίας για την επιτυχία της πρωτοβουλίας της Κίνας.
Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Οικονομική Ζώνη του Μεταξιού δεν βασίζεται σε
μη ρεαλιστικά όνειρα αλλά σε υγιείς οικονομικές αρχές προσφοράς και ζήτησης. Καθώς δημιουργούνται νέες αγορές, θα βγάλει χρήματα όποιος εμπλέκεται. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Πρόεδρος Xi Jinping, ο οποίος επισκέπτεται το Καζακστάν για τη σύνοδο κορυφής της SCO και το άνοιγμα της Astana Expo, υπογραμμίζει συνεχώς ότι η Πρωτοβουλία Ζώνης και Οδού έχει ως στόχο να δημιουργήσει αμοιβαία επικερδείς συνεργασίες με περισσότερες από 60 χώρες.
Ως οργάνωση
διευκολύνσεων, ο SCO είναι επίσης το κλειδί για την επιτυχία της νέας χερσαίας διαδρομής του δρόμου του μεταξιού Παρέχοντας ένα φόρουμ στο οποίο τα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να ανταλλάσσουν ιδέες και πληροφορίες, βοηθάει στην εξάλειψη πιθανών εντάσεων και δημιουργεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης, κυρίως μεταξύ Κίνας και Ρωσίας.
Οι Κεντρικοί Ασιάτες, που έχουν ιστορικούς δεσμούς με τη Ρωσία, κατανοούν τη σημασία της διατήρησης μιας
λειτουργικής σχέσης με τον μεγάλο βόρειο γείτονά τους. Η εξεύρεση συνεργασιών μεταξύ της SCO και της Ρωσικής Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης είναι επομένως ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της Πρωτοβουλίας Ζώνης και Οδού όσον αφορά όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Οι Ευρωπαίοι πρέπει επίσης να συνειδητοποιήσουν ότι είναι προς το συμφέρον τους να ελπίζουν για θετικά αποτελέσματα από τη σύνοδο κορυφής τ
ου SCO και για βελτιωμένους δεσμούς με την Κίνα μέσω της Κεντρικής Ασίας και της Ρωσίας. Ο κόσμος εξελίσσεται με την αποδοχή της αλλαγής αντί με την αντίσταση σε αυτήν.
Η διερεύνηση τρόπων ενσωμάτωσης των ευρωπαϊκών με
τις ασιατικές αγορές θα ωφελήσει και τους Ευρωπαίους. Η πορεία προς την Κίνα, που διέρχεται από το Καζακστάν και την Κεντρική Ασία, είναι πιθανό να αποδειχθεί ζωτική, καθώς οι ευρωπαϊκές και ασιατικές αγορές εντείνουν την οικονομική τους αλληλεξάρτηση οικονομικά αλληλεξαρτώμενες για το υπόλοιπο του 21ου αιώνα


** Ο Jeremy Garlick είναι λέκτορας των διεθνών σχέσεων στο Κέντρο Διεθνών Σπουδών Jan Masaryk του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Πράγας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου