Η Συμβολή μου στη συνάντηση εργασίας του Ιντιτούτου Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών «Παντελής Πουλιόπουλος»
Από
αυτό το βήμα που μου παραχώρησε το ΙΠΚΕ
- Παντελής
Πουλιόπουλος, θα ήθελα να
υποβάλω στην κρίση σας μερικές
σημειώσεις, ερανίσματα που ανατρέχουν
σε διάφορες πηγές, ανάμεσα στις οποίες
ξεχωρίζει το βιβλίο του Paul Leblanc, Ο
Λένιν και το Επαναστατικό Κόμμα.
Ένα είδος ιχνηλασίας των διαδρομών
ανάμεσα σε τρία
διαρκώς μετατοπιζόμενα
γύρω από το κομβικό
χρονικό σημείο του Απρίλη του 1917
σημεία αναφοράς,
τη μάζα το κόμμα
και την ηγεσία,
μια
ιχνηλασία που
ευελπιστώ
ότι θα
αποδώσει μια
προβολή του
ιστορικού γεγονότος του Απρίλη πάνω
στο επίπεδο
που ιχνογραφούν αυτές ακριβώς
οι διαδρομές.
Αυτό θα προσπαθήσω να σας παρουσιάσω.
η
μόνη δυνατή μεροληψία που είναι συμβατή
με την απόλυτη αφοσίωση στην αλήθεια
είναι εκείνη του προλετάριου
ιστορικού.ii
Η
ασυμβατότητα όμως της αστικής ταξικής
σκοπιάς με την αλήθεια, δεν περιορίζεται
σε κάποια φτηνή λαθροχειρία, ή παραχάραξη
εκ μέρους τους. Χωρίς δα να λείπουν
και τέτοια, εδράζεται εντούτοις στην
αντίστοιχη ταξική φιλοσοφία. Εάν αίφνης
η γνώση εγγράφεται και «συγκροτείται»
μέσα στη γλώσσα, ή εάν οι νοητικές δομές
είναι εκείνες που προβάλλονται στο
κοινωνικό είναι και τα παρόμοια, τότε
οι εργάτες που εν συγκρίσει με τα ανώτερα
κοινωνικά στρώματα, κουβαλούν
στους ώμους τους απαίδευτα κεφάλια, δεν
θα μπορούσαν να γνωρίζουν τίποτε το
άξιο λόγου, ακόμα λιγότερο δε, το κατά
πού χρειάζεται να κινηθεί μια κοινωνία
σε κρίση. Αν επαναστατούν, είναι
διότι έρμαια των πιο ταπεινών υλικών
τους αναγκών και ανίκανοι να
κατανοήσουν ό,τι το υψηλό και
ηθικό, γίνονται υποχείρια των πιο
διεστραμμένων δημαγωγών, που είτε
απλώς είναι από φύση και πεποίθηση
κακοί, είτε, όπως ο Λένιν, παραφρόνησαν
από τις ασωτίες τους.
Victor Serge |
Έτσι,
από την εργατική ταξική σκοπιά δεν αρκεί
η διατύπωση μιας υποτιθέμενης
προλεταριακής αλήθειας που θα
διεκδικεί το δικαίωμα να υπάρχει
παραθετικά πλάι στην αστική αλήθεια. Η
ιστορική αλήθεια, και η ιστορικότητα
του ερωτήματος «τι κάνουμε τώρα;»,
χρειάζεται, στο ιδεολογικό μέτωπο
της ταξικής πάλης, να αναμετρηθούν
συνολικά με τον αστισμό και με τις
φιλοσοφικές – θεωρητικές προκείμενες
της αστικής ιστοριογραφίας ιδιαιτέρως.
Η επαναστατική πράξη του προλεταριάτου
ως διαλεκτική ενότητα θεωρητικής
πρόγνωσης και δράσης είναι δυνατή μόνο
εφόσον και οι δύο πόλοι της διαλεκτικής
αντίφασης είναι δυνατοί. Και ο Απρίλης
αποτελεί ένα ιστορικό παράδειγμα
γι' αυτή τη διπλή δυνατότητα, ένα
παράδειγμα όπου τα απαίδευτα κεφάλια
φαίνεται πως μπορούσαν να γνωρίζουν...
Το
πρόγραμμα του 1903 του ΣΔΕΚΡ, σύμφωνα με
το σχέδιο που εισηγήθηκε ο Λένιν,
εισαγωγικά μεν έθετε ως τελικό σκοπό
του κόμματος τη σοσιαλιστική επανάσταση
όμως, επειδή
πολυάριθμα
κατάλοιπα του προκαπιταλιστικού
φεουδαλικού κοινωνικού συστήματος
καθυστερούν την ανάπτυξη των παραγωγικών
δυνάμεων στον ύψιστο βαθμό, καθιστούν
αδύνατη την πλήρη και ολόπλευρη ανάπτυξη
της ταξικής πάλης του προλεταριάτου..[...]
και γι' αυτό το ΣΔΕΚΡ προωθεί ως άμεσο
πολιτικό του καθήκον την ανατροπή
της τσαρικής απολυταρχίας και την
αντικατάστασή της από ένα δημοκρατικό
πολίτευμα βασισμένο σε ένα δημοκρατικό
σύνταγμα.iii
Ματωμένη Κυριακή 22 Ιαν. 1905 |
Δύο
χρόνια αργότερα, ο Λένιν θα καταστρώσει
ένα σκαρίφημα για μια προσωρινή
επαναστατική κυβέρνηση στη βάση του
συνεδρίου του Λονδίνου και εν όψει της
εξέγερσης του 1905.
Έναρξη:
Ο τσαρισμός στην Πετρούπολη πέφτει, η
απολυταρχική κυβέρνηση ανατρέπεται –
πέφτει αλλά... δεν εκμηδενίζεται...
Η προσωρινή κυβέρνηση κάνει έκκληση στο λαό. Εργάτες και αγρότες παίρνουν την πρωτοβουλία. ...
Το πρόγραμμα της κυβέρνησης = πλήρεις δημοκρατικές ελευθερίες, επιτροπές αγροτών για την καθολική μεταρρύθμιση του αγροτικού ζητήματος. .... Σοσιαλδημοκράτες στην προσωρινή κυβέρνηση = με εξουσιοδότηση και διορισμό από το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα.
Επόμενο βήμα— η Συντακτική Συνέλευση. Αν ο λαός έχει εξεγερθεί μπορεί να βρεθεί (ίσως όχι αμέσως) ακόμα και στην πλειοψηφία (εργάτες και αγρότες). Άρα, η επαναστατική δικτατορία του προλεταριάτου και της αγροτιάς.
[...]Εμφύλιος πόλεμος [...] εκμηδενισμός του τσαρισμού.
Η οργάνωση του προλεταριάτου αυξάνεται [..]
Η αγροτιά παίρνει στα χέρια της όλα τα αγροτικά ζητήματα, όλη τη γη. Τότε η εθνικοποίηση έχει συντελεστεί.
Τρομακτική άνοδος των παραγωγικών δυνάμεων [...] Γιγαντιαία ανάπτυξη της καπιταλιστικής διαδικασίας.
Πόλεμος.[...]. Είτε η μπουρζουαζία ανατρέπει την επαναστατική δικτατορία του προλεταριάτου και της αγροτιάς, είτε αυτή η δικτατορία πυρπολεί την Ευρώπη και τότε...;iv
Η προσωρινή κυβέρνηση κάνει έκκληση στο λαό. Εργάτες και αγρότες παίρνουν την πρωτοβουλία. ...
Το πρόγραμμα της κυβέρνησης = πλήρεις δημοκρατικές ελευθερίες, επιτροπές αγροτών για την καθολική μεταρρύθμιση του αγροτικού ζητήματος. .... Σοσιαλδημοκράτες στην προσωρινή κυβέρνηση = με εξουσιοδότηση και διορισμό από το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα.
Επόμενο βήμα— η Συντακτική Συνέλευση. Αν ο λαός έχει εξεγερθεί μπορεί να βρεθεί (ίσως όχι αμέσως) ακόμα και στην πλειοψηφία (εργάτες και αγρότες). Άρα, η επαναστατική δικτατορία του προλεταριάτου και της αγροτιάς.
[...]Εμφύλιος πόλεμος [...] εκμηδενισμός του τσαρισμού.
Η οργάνωση του προλεταριάτου αυξάνεται [..]
Η αγροτιά παίρνει στα χέρια της όλα τα αγροτικά ζητήματα, όλη τη γη. Τότε η εθνικοποίηση έχει συντελεστεί.
Τρομακτική άνοδος των παραγωγικών δυνάμεων [...] Γιγαντιαία ανάπτυξη της καπιταλιστικής διαδικασίας.
Πόλεμος.[...]. Είτε η μπουρζουαζία ανατρέπει την επαναστατική δικτατορία του προλεταριάτου και της αγροτιάς, είτε αυτή η δικτατορία πυρπολεί την Ευρώπη και τότε...;iv
Αυτή
η ρητορική ερώτηση, «και τότε;» με την
οποία τελειώνει το σκαρίφημα, ήταν
εκείνο που έβλεπαν οι μπολσεβίκοι,
ως μοναδική δυνατότητα ιστορικής κίνησης
μέσα στην απελπιστική υπανάπτυξη
της τσαρικής Ρωσίας. Το σχέδιό τους
για τη Ρωσία, προέβλεπε λοιπόν ένα μοτίβο
αλά 1848. Η ρωσική μπουρζουαζία δεν
διαθέτει τίποτε από την επαναστατική
αίγλη της γαλλικής μπουρζουαζίας:
ούτε μπορεί ούτε και θέλει να επωμισθεί
την ηγεμονία στον αντιτσαρικό αγώνα,
η οποία δεν μπορεί να αναληφθεί παρά
μόνο από το προλεταριάτο. Το προλεταριάτο
σε συμμαχία με την αγροτιά εγκαθιστά
μια επαναστατική κυβέρνηση που
πραγματοποιεί στο οικονομικό και
πολιτικό πεδίο τα αστικοδημοκρατικά
καθήκοντα εξαναγκάζοντας στην
τρομακτική ανάπτυξη του καπιταλισμού
υπό εργατική πολιτική διεύθυνση και
με τον ενδιαφερόμενο –την αστική τάξη–
σε πολιτική καταστολή. Η ρωσική
επανάσταση, πυροδοτεί σοσιαλιστικές
επαναστάσεις στα προηγμένα
καπιταλιστικά έθνη οι οποίες, στο βαθμό
και στο χρόνο που είναι επιτυχείς,
προστατεύουν την ρωσική αστικοδημοκρατική
επανάσταση καθιστώντας δυνατή
αυτή την παράξενη κηδεμόνευση της
ρωσικής μπουρζουαζίας, και
εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη εξέλιξή
της μέχρι τη μετατροπή της σε σοσιαλιστική,
μόλις η αντικειμενική οικονομική
βάση γίνει επιδεκτική σοσιαλιστικού
μετασχηματισμού.
Η
ένσταση του Τρότσκι στο Αποτελέσματα
και Προοπτικές είναι
ότι εργατική-αγροτική πολιτική
διεύθυνση με αστική οικονομική κυριαρχία
δεν είναι δυνατή.
Υπάρχει
ένα κείμενο, οι προσφωνήσεις της κεντρικής
επιτροπής προς την Κομμουνιστική
Λίγκα το Μάρτη του 1850, που ο Λένιν ήξερε
από στήθους και αρεσκόταν να
παραθέτειv,
και που φαίνεται να έχει σχέση με την
περίεργη θέση του για την κηδεμόνευση
της ρωσικής μπουρζουαζίας από το
προλεταριάτο. Γράφουν οι Μαρξ και
Ένγκελς:
Η
σχέση του επαναστατικού εργατικού
κόμματος προς τους μικροαστούς δημοκράτες
είναι η εξής: βαδίζει μαζί τους,
εναντίον της [αντιδραστικής-μοναρχικής]
φατρίας την οποία σκοπεύει να ανατρέψει,
τους αντιτάσσεται, σε όλα εκείνα με τα
οποία γυρεύουν να εδραιώσουν τη θέση
τους κατά τα δικά τους συμφέροντα. ...
Ενώ οι δημοκράτες μικροαστοί επιθυμούν
να περατώσουν την επανάσταση το
συντομότερο δυνατόν, και με την
επίτευξη, το πολύ - πολύ, των παραπάνω
[δημοκρατικών] αιτημάτων, είναι προς
το συμφέρον μας να κάνουμε την
επανάσταση διαρκή, μέχρις ότου το
προλεταριάτο κατακτήσει την κρατική
εξουσία, και η ένωση των προλεταρίων,
όχι μόνο σε μια χώρα, αλλά σε όλες τις
κυρίαρχες χώρες του κόσμου, να έχει
προχωρήσει τόσο ώστε ο ανταγωνισμός
μεταξύ των προλεταρίων να έχει παύσει
και ώστε τουλάχιστον οι αποφασιστικές
παραγωγικές δυνάμεις να είναι
συγκεντρωμένες στα χέρια των
προλεταρίων.vi
Το
ίδιο χωρίο ο Τρότσκι το διαβάζει στα
1906 αλλιώς:
«...αμέσως
μόλις η εξουσία μεταφερθεί στα χέρια
μιας επαναστατικής κυβέρνησης με
σοσιαλιστική πλειοψηφία, η διάκριση
του προγράμματός μας σε μάξιμουμ και
μίνιμουμ χάνει κάθε σημασία, και από
θέση αρχών και στην άμεση πρακτική».
Η
εισαγωγή για παράδειγμα του 8ώρου, ενός
minimum αιτήματος, στη διάρκεια μιας
επανάστασης λέει, απαντιέται από το
κεφάλαιο πιθανότατα με λοκάουτ. Οπότε
«...για
μια εργατική κυβέρνηση υπάρχει μία μόνο
διέξοδος: απαλλοτρίωση των κλειστών
εργοστασίων και οργάνωση της παραγωγής
πάνω σε εθνικοποιημένη βάση».
Καμιά
πολιτική υποστήριξη του δυτικού
προλεταριάτου δεν θα έσωνε να αναγκάσει
τον καπιταλιστή να ξανανοίξει ο ίδιος
το εργοστάσιο. Τα σοσιαλιστικά μέτρα
θα ήταν απλώς αναπόφευκτα. Η ίδια η φορά
των πραγμάτων ισχυρίζεται ο Τρότσκι,
θα αναδείξει αναπόδραστη την ανάγκη
υπέρβασης του καπιταλιστικού πλαισίου.
Το
σενάριο της προσωρινής κυβέρνησης δεν
ευοδώθηκε στην επανάσταση του 1905 και
στη σκοτεινή περίοδο της αντίδρασης
που ακολούθησε, το πράγμα έμεινε εκεί.
Αυτή όμως αποδείχθηκε μια περίοδος
όπου οι μπολσεβίκοι από απλή φράξια,
έγιναν κόμμα κερδίζοντας σε εργάτες,
ό,τι έχαναν σε διανοούμενους. Το
μπολσεβίκικο κόμμα στελεχώθηκε από
εργάτες που εξελίσσονταν σε διανοούμενους
εργάτες, μια ολόκληρη φουρνιά νεαρώνvii
εργατικών στελεχών τα ονόματα των
οποίων θα φιγουράρουν στις ηγετικές
θέσεις των μπολσεβίκων του 1917.
Στο
φως της προλεταριακής επαναστατικής
έξαρσης του 1914 που, ωριμότερη πολιτικά,
έθεσε επί τάπητος το ζήτημα της ανατροπής
του τσαρισμού, και στη συνέχεια με την
ψυχρολουσία της χρεωκοπίας της Β
Διεθνούς που ακολούθησε, ο Λένιν
αναπροσανατολίζεται. Ο προβληματισμός
του Λένιν αποτυπώνεται σε πολλά κείμενά
του της εποχής ένα από τα οποία είναι
μια πολεμική, στα τέλη του 1915, εναντίον
του Parabellum/Radekviii
γύρω από το εθνικό ζήτημα, όπου
επισημαίνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα
σημεία.
Karl Radek |
-
Η επαναστατική πάλη ενάντια στον καπιταλισμό πρέπει να συνδυαστεί με επαναστατικό πρόγραμμα και τακτική ως προς όλα τα δημοκρατικά αιτήματα συνολικά
-
Τα αιτήματα αυτά δεν μπορούν να ικανοποιηθούν στον καπιταλισμό παρά μόνο ως εξαίρεση και πάντως παραμορφωμένα
-
Είναι νοητό να ανατραπεί η αστική τάξη πριν καν εφαρμοστεί πλήρως έστω και ένας οποιοσδήποτε θεμελιώδης δημοκρατικός μετασχηματισμός.
-
Ορισμένοι από αυτούς τους δημοκρατικούς μετασχηματισμούς θα αρχίσουν πριν από την ανατροπή της αστικής τάξης, άλλοι στην πορεία αυτής της ανατροπής, και άλλοι ακόμα μετά από αυτήν.
-
Η κοινωνική επανάσταση είναι μια εποχή σειράς μαχών για όλα και για κάθε πρόβλημα των οικονομικών και δημοκρατικών μετασχηματισμών, η ολοκλήρωση των οποίων θα πραγματοποιείται μόνο με την απαλλοτρίωση της αστικής τάξης.
Είναι
σαφής η σύγκλιση προς τις απόψεις του
Τρότσκι όμως και οι δύο οπτικές παραμένουν
στο περιθώριο της κομματικής πολιτικής
σκέψης. Το κόμμα επισήμως γνώριζε ότι
ανάμεσα στην επερχόμενη δημοκρατική
επανάσταση και στην προσδοκώμενη
σοσιαλιστική θα μεσολαβούσε ένα μεγάλο
χρονικό διάστημα –της τάξης των δεκαετιών
ίσως– ωσότου αναπτυχθεί αρκετά ο
καπιταλισμός και μαζί του η αναγκαία
οικονομική βάση του σοσιαλισμού.
Φτάνοντας
λοιπόν στο Φλεβάρη του 1917 και για να
μείνουμε στα δύο κυρίαρχα ρεύματα του
ΣΔΕΚΡ, οι διαφορές μεταξύ μενσεβίκων
και μπολσεβίκων συμπυκνώνονται πάντα
στο γνωστό κομβικό σημείο: Ποιος θα
έχει το πάνω χέρι σε αυτή τη δημοκρατική
επανάσταση. Οι μενσεβίκοι ευνοούσαν
την μπουρζουαζία, βαφτίζοντας επαναστατική
μια ψοφοδεή ρωσική αστική τάξη που
δικαίως φοβόταν το προλεταριάτο
περισσότερο από όσο μισούσε τον τσάρο.
Το σχέδιό τους θα κατέρρεε και κατέρρευσε
πράγματι, μόλις η αστική πλευρά θα έλεγε
«ως εδώ και μη παρέκει», και οι καντέ
θα αποχωρούσαν από την προσωρινή
κυβέρνηση. Το αφεντικό ηγείται στο
εργοστάσιο και το κόμμα του στην
πολιτική ήταν η τρέχουσα μενσεβίκικη
εξίσωση. Υπήρξαν οι διασημότεροι ίσως
εκπρόσωποι μιας, μετέπειτα εμβληματικής,
περιφρόνησης του προλεταριάτου από
τις διάφορες ιστορικές εκδοχές του
ρεφορμισμού: Συμπονούν ειλικρινά
τους προλετάριους αλλά δεν τους
εμπιστεύονται.
Οι
μπολσεβίκοι αντίθετα, αναγνωρίζοντας
τον πραγματικό χαρακτήρα της ρωσικής
μπουρζουαζίας έβαζαν το προλεταριάτο
στο τιμόνι της επανάστασης κι ας τη
νόμιζαν μόνο δημοκρατική.
...Η
προλεταριακή ανεξαρτησία και ηγεμονία
στον αγώνα για τη δημοκρατία, [..] [Η]
τακτική της μαχητικής ταξικής πάλης
και μαζικής δράσης, βρίσκονταν πάντα
στο επίκεντρο του μπολσεβίκικου
προγράμματος.ix
Γράφει ο Leblanc
Η
προλεταριακή πολιτική ανεξαρτησία και
ηγεμονία θα έκανε δυνατή την όποια
διόρθωση της πορείας. Γι' αυτό ο Λένιν
μπορούσε δικαίως να δηλώνει τον
Απρίλη του 1917
«τα
συνθήματα και οι ιδέες των μπολσεβίκων
σε γενικές γραμμές έχουν πλήρως
επιβεβαιωθεί από την ιστορία˙ αλλά
συγκεκριμένα, τα πράγματα έχουν πάρει
διαφορετική τροπή»x
Πρακτικά
τώρα, ο Φλεβάρης βρίσκει το μπολσεβίκικο
κόμμα διαλυμένο από την τσαρική
καταστολή, ενώ ό,τι άφηνε αυτή το
πλάκωνε η πατριωτική έξαρση του πολέμου.
Όμως τα πράγματα στο μέτωπο παίρνουν
άσχημη τροπή και η παροιμιώδης
διαφθορά του τσαρικού καθεστώτος
επιδεινώνει την κατάσταση με την
πείνα να θερίζει στα μετόπισθεν.
Ξεσπάει η επανάσταση του Φλεβάρη. Τα
μεσαία στελέχη και η βάση των
μπολσεβίκων βρίσκονται ακόμα μέσα στις
μάζες και συμβάλλουν στην επαναστατική
τους έξαρση. Η ιστορική έρευνα αναδεικνύει
όλο και περισσότερο τη σημασία που
είχε τις πρώτες μέρες της επανάστασης
η επαναστατική εκπαίδευση αυτών των
ακέφαλων μπολσεβίκων. Στην ηγεσία,
υπάρχουν δισταγμοί. Προτιμούν να
κρατήσουν δυνάμεις.
Ο Shlyapnikov θα δηλώσει
την τρίτη μέρα του ξεσηκωμού: «Σιγά
την επανάσταση. Δωσ' τους ένα καρβέλι
ψωμί και διαλύθηκαν».
Η επανάσταση όμως επικρατεί και ενώ
εσέροι και μενσεβίκοι επιβάλλουν ως
έδρα του σοβιέτ την έδρα της Δούμας και
αυτοανακηρύσσονται ηγέτες του, η σύγχυση
βασιλεύει στους μπολσεβίκους. Ο Τρότσκι
θα γράψει:
Alexander Shlyapnikov |
Αλλά
και οι ίδιοι οι μπολσεβίκοι ηγέτες
έβλεπαν κι αυτοί τα συνθήματά τους ως
ενδεικτικά. Δεν συμπεριφέρονταν σαν
εκπρόσωποι ενός προλεταριακού κόμματος
που προετοιμάζεται για έναν ανεξάρτητο
αγώνα για την εξουσία, αλλά σαν αριστερή
πτέρυγα μιας δημοκρατίας, η οποία
μετά τη δήλωση των αρχών της σκόπευε να
παίξει για ένα απροσδιόριστο χρονικό
διάστημα το ρόλο της νομοταγούς
αντιπολίτευσης.xi
Στη
νικητήρια συνεδρίαση της 1ης Μαρτίου η
εκτελεστική επιτροπή του σοβιέτ αποφάσιζε
να προτείνει στην ολομέλεια την δημιουργία
της προσωρινής κυβέρνησης και την
εκχώρηση εξουσίας σε αυτή. Κανείς από
τους 11 μπολσεβίκους της σύνθεσης της
εκτελεστικής δεν έφερε αντίρρηση
παρόντων μάλιστα των Zalutsky,
Shlyapnikov και Molotov. Από
το ελβετικό του κλουβί ο Λένιν στέλνει
Γράμματα από Μακρυά˙
επικαλείται την εμπειρία της Παρισινής
Κομμούνας αναφερόμενος στα σοβιέτ και
μιλάει για καταστροφή του αστικού
κράτους. Αυτό σίγουρα δεν είναι πλέον
δημοκρατική επανάσταση!
Στην
Πετρούπολη διαμορφώνονται τέσσερα
κομματικά κέντρα και δύο βασικές
προοπτικές σε σχέση με την επανάσταση.
Η συνεπέστερη προς το κομματικό πρόγραμμα
αντιπροσωπεύεται από τους Kamenev, Stalin και
Muranov. Κρατούν την παραδοχή ότι η
αστικοδημοκρατική επανάσταση πρέπει
να έχει ολοκληρωθεί προτού τεθεί
θέμα εργατικής εξουσίας. Κατά λογική
συνέπεια η προσωρινή αστική κυβέρνηση
παίζει αντικειμενικά προοδευτικό ρόλο,
εξισούμενη με την «Προσωρινή
Κυβέρνηση» του σεναρίου του 1905. Άρα,
πρέπει να ελεγχθεί διαμέσου των σοβιέτ
ώστε να σπρωχτεί όσο πιο αριστερά,
πάντοτε εντός του καπιταλιστικού
πλαισίου, ενώ προφανώς πρέπει
συνειδητά να υποστηριχθεί γενικά
και εναντίον του γερμανικού
ιμπεριαλισμού ειδικά. Επομένως ο
χαρακτήρας της ρωσικής πολεμικής
προσπάθειας είχε αλλάξει: άξιζε πια
κάθε υποστήριξη από τους επαναστάτες
εφόσον βεβαίως δεν στόχευε σε
προσαρτήσεις, ιμπεριαλιστική επιβολή
και τα τοιαύτα. Η Πράβντα στρέφεται
προς τον αμυντισμό.
Matvei Muranov |
Ο
επαναστατικός αμυντισμός όμως, βόλευε
μια χαρά τον ιμπεριαλιστικό αμυντισμό
της προσωρινής κυβέρνησης η οποία
φυσικά δεν μπορούσε να ελεγχθεί. Όπως
θα πει ο Λένιν στην Πανρωσική
Συνδιάσκεψη των μπολσεβίκων στα τέλη
του Απρίλη:
Για
να ελέγχεις πρέπει να έχεις εξουσία ...
έλεγχος δίχως εξουσία είναι μια κενή
μικροαστική φράση που εμποδίζει την
πρόοδο της ρώσικης επανάστασηςxii
Οι
μαχητικότεροι εργατικοί τομείς
εξανίστανται από την στροφή στον
αμυντισμό˙ από το Vyborg φτάνουν οργισμένες
διαμαρτυρίες.
Εάν
η εφημερίδα [εννοεί
την Πράβντα]
δεν θέλει να χάσει την εμπιστοσύνη των
εργατών, πρέπει να φέρει, και θα φέρει,
το φως της επαναστατικής συνείδησης
ανεξάρτητα από το πόσο οδυνηρό μπορεί
να είναι για τα αστικά νυχτοπούλια.xiii
Αλλά
ακόμα και τα πιο ευαίσθητα στον εργατικό
αναβρασμό κομματικά κέντρα παρότι
επιδεικνύουν τα ανακλαστικά τους
απέναντι στον αμυντισμό, δεν μπορούν
εντούτοις να ξεπεράσουν το φράγμα της
αστικοδημοκρατικής επανάστασης. Όπως
δήλωσε το Ρωσικό Γραφείο της Κεντρικής
Επιτροπής υπό τον Shlyapnikov,
Φυσικά,
δεν υπάρχει για μας θέμα κατάργησης της
εξουσίας του κεφαλαίου, αλλά μόνο
κατάργησης της εξουσίας της απολυταρχίας
και του φεουδαλισμού.
Μέχρι
τον Απρίλη οι μπολσεβίκοι δεν μπόρεσαν
να κάνουν μια καθαρή επιλογή. Η άποψη
των Kamenev, Stalin, Muranov που θυσίαζε την ταξική
αδιαλλαξία στο βωμό της οργανωτικίστικης
συνέπειας προς το κομματικό πρόγραμμα,
υπερισχύει στα ψηλότερα ηγετικά κλιμάκια:
το κόμμα υπό τον «Kamenev
με τη συνεργασία του Stalin συνέκλινε γοργά
με τον σοσιαλπατριωτισμό».xiv
Οι
μάζες από τη μεριά τους επιδρούσαν στο
κόμμα με δύο τρόπους. Όχι μόνο μέσω του
ανανεωμένου ριζώματος του μπολσεβίκικου
κόμματος στις εργατικές μάζες και του
ξεθωριάσματος όλων των κομματικών
γραμμών στη ζέση της μαζικής δράσης,
αλλά σίγουρα και με την εισβολή τους
στο κόμμα. Οι αριθμοί των μελών του
μπολσεβίκικου κόμματος είναι ενδεικτικοί:
από 24.000 το Φεβρουάριο γίνονται 80.000 τον
Απρίλιο, 240.000 τον Ιούλιο, και 350.000 τον
Οκτώβριο. Κάθε «παλιός» πλαισιώνεται
από 14 νέους μπολσεβίκους με κομματική
ηλικία ενός εξαμήνου... Όποιος έχει
περάσει από οποιαδήποτε οργάνωση της
αριστεράς μπορεί εύκολα να φανταστεί
το οργανωτικό σοκ μιας τέτοιας
πλημμυρίδας νέων μελών. Με τις επαναστατικές
τους διαθέσεις οι μάζες ωθούν στο
σχηματισμό μειοψηφιών παντού μέσα στο
κόμμα˙ μειοψηφίες οι οποίες προκρίνουν
μεν καθαρά την ταξική αδιαλλαξία
αλλά και δεν μπορούν να προσφέρουν
μια συνεκτική εναλλακτική πολιτική
έκφραση. Ο Τρότσκι θα γράψει σχετικά:
Αυτή
η διάθεση σιωπηλής ή με επιφυλάξεις
υποταγής στην κυβέρνηση της μπουρζουαζίας
δεν είχε κατά κανένα τρόπο την υποστήριξη
ολόκληρου του κόμματος. Οι μπολσεβίκοι
εργάτες αντιμετώπισαν την προσωρινή
κυβέρνηση από την αρχή ως εχθρικό
προμαχώνα που ορθώθηκε αναπάντεχα στο
δρόμο τους. Η επιτροπή του Vyborg οργάνωσε
συγκεντρώσεις χιλιάδων εργατών και
στρατιωτών οι οποίες, σχεδόν ομόφωνα,
υιοθέτησαν αποφάσεις υπέρ της αναγκαιότητας
της κατάληψης της εξουσίας από τα σοβιέτ.
Ο Dingelstedt που συμμετείχε ενεργά στα
πράγματα μαρτυρεί: «Δεν υπήρχε ούτε
μια συγκέντρωση, ούτε μια εργατική
συγκέντρωση όπου θα καταψηφιζόταν μια
τέτοια απόφαση εάν είχε βρεθεί κάποιος
να την προτείνει».xv
Ο
Dingelstedt
μας λέει εδώ τι και πώς καταλάβαιναν οι
εργάτες: Θα αντιδρούσαν λέει με
ενθουσιασμό στην όποια πρόταση
παραμερισμού της μπουρζουαζίας, αλλά
δεν μπορούσαν οι ίδιοι να εκφράσουν ως
πρόταση τη διάθεση αυτή. Το ίδιο μοτίβο
βρίσκουμε και στο Serge:
Μπροστά
στη μπολσεβίκικη αφίσα ο καταρρακωμένος
λαός
που περνούσε στο δρόμο σταματούσε και
αναφωνούσε: «Αυτό είναι!».
Ήταν ακριβώς η φωνή τους.xvi
Τα
ίδια λόγια κι ο Buzinov ένας εσέρος εργάτης:
...Αυτοί
οι αυτοδημιούργητοι αγκιτάτορες μιλούσαν
γι' αυτό που κάθε εργάτης είχε στο
κεφάλι του, αλλά όντας λιγότερο
ανεπτυγμένος, δεν μπορούσε να το
εκφράσει με λόγια. Μετά από κάθε λέξη
του, οι εργάτες θα αναφωνούσαν: «Αυτό
είναι! Αυτό ακριβώς ήθελα να πω!»xvii
Αυτό
είναι το είδος της «αυθόρμητης» γνώσης
που έχουν οι εργάτες. Και είναι πράγματι
γνώση κι ας μην έχει περάσει ακόμα στο
βασίλειο της γλώσσας. Αυτό το πέρασμα
είναι η δουλειά του κόμματος ή όπως το
θέτει η πένα του Serge: Το
κόμμα τους αποκαλύπτει αυτό που
σκέπτονταν.xviii
Ο
Απρίλης όμως είναι και η στιγμή που η
αντεπανάσταση ανακάμπτει, οργανώνει
διαδηλώσεις και προβοκάτσιες. Ο Miliukov
μάλιστα σχεδιάζει, προεξοφλώντας την
αντεπαναστατική εξέλιξη των πραγμάτων
στην Πετρούπολη, μια επιθετική στρατιωτική
δραστηριότητα για την κατάληψη της
Κωνσταντινούπολης, των Δαρδανελλίων
της βόρειας Περσίας, της Αρμενίας κλπ
κλπ. Στις 21 του Απρίλη εργατική διαδήλωση
συγκρούεται με τη διαδήλωση των
αντεπαναστατών ενώ ο Kornilov είναι έτοιμος
να κατεβάσει τα στρατά τουxix.
Η «εθνική ενότητα» του Φλεβάρη διασπάται.
Τουφεκίδι στους δρόμους: «Όχι,
εκείνη η ημέρα δεν έμοιαζε καθόλου με
εκδήλωση εθνικής ενότητας».
Pavel Miliukov |
Θα
γράψει ο Τρότσκι αντιπαραβάλλοντας με
την μόλις πριν από 4 ημέρες διαδήλωση
της πρωτομαγιάς, και συνεχίζει:
Δύο
κόσμοι στάθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο. Τα
πατριωτικά μπλοκ που είχαν καλέσει
στους δρόμους οι Καντέτοι ενάντια στους
εργάτες και στρατιώτες αποτελούνταν
αποκλειστικά από τα αστικά στρώματα
του πληθυσμού, αξιωματικοί, αξιωματούχοι,
διανόηση. Δύο ανθρώπινες πλημμύρες
–μια για την Κωνσταντινούπολη και
μια για την Ειρήνη– είχαν ξεκινήσει
από διαφορετικά μέρη της πόλης.
Διαφορετικές στην κοινωνική σύνθεση,
καθόλου παρόμοιες στην εξωτερική
εμφάνιση, και με εχθρικές επιγραφές στα
πλακάτ τους, χρησιμοποίησαν καθώς
συγκρούστηκαν μεταξύ τους γροθιές
ρόπαλα ακόμη και πυροβόλα όπλα.xx
Η
εργατική τάξη ματαιώνει στο δρόμο την
αντεπαναστατική κινητοποίηση. Μενσεβίκοι
και σοσιαλεπαναστάτες βλέποντας τον
κίνδυνο του Kornilov να κρέμεται πάνω και
από το δικό τους το κεφάλι, αναγκάζουν
την προσωρινή κυβέρνηση να τον μαζέψει.
Αλλά
δεν είναι μόνο τα προχωρημένα τμήματα
της εργατικής τάξης που βλέπουν. Στην
ολομέλεια του σοβιέτ της 20ης Απρίλη
με θέμα ακριβώς τους ελιγμούς του
Miliukov, γράφει ο ιστορικός Τρότσκι:
Η
κορύφωση εντούτοις της συνδιάσκεψης
υπήρξε η απρόσμενη ομιλία του Stankevich,
φιλελεύθερου σοσιαλιστή και ευνοούμενου
του Kerensky: «Σύντροφοι» ρώτησε «γιατί
να προβούμε σε οποιαδήποτε ενέργεια;
Εναντίον τίνος παρατάσσουμε τις
δυνάμεις μας; Η μόνη υπάρχουσα εξουσία
είστε εσείς και οι μάζες που βρίσκονται
πίσω σας… Κοιτάξτε! Είναι επτά παρά
πέντε»[...] «Αποφασίστε ότι η προσωρινή
κυβέρνηση δεν υπάρχει, ότι παραιτήθηκε.
Θα της το ανακοινώσουμε από τηλεφώνου
και σε πέντε λεπτά θα παραδώσει την
εξουσία της. Προς τι όλη αυτή η κουβέντα
περί βίας, διαδηλώσεων, εμφυλίου
πολέμου;» xxi
Ο
Stankevich
βέβαια προσπάθησε
να εκφοβίσει αλλά, γλῶττα ἁμαρτάνουσα
τἀληθῆ λέγει. Δεν ήταν λίγοι όσοι
ήξεραν ή φοβούνταν αυτό που θα έπρεπε
να κάνει η εργατική τάξη. Κάποιος
έπρεπε να πει (στην πραγματικότητα
το είχε ήδη πει) «όλη η εξουσία στα
σοβιέτ», αλλά οι εργάτες δεν θα απαντούσαν
ακόμα πλειοψηφικά: «Αυτό είναι! Αυτό
ήθελα να πω!»
Κανείς
δεν κάνει επανάσταση εάν υπάρχει ή δεν
αποκλείεται να υπάρχει άλλος δρόμος.
Οι μεταστροφές στη συνείδηση των
μαζών, δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου εξ
ορισμού υπερβατικού ριζοσπαστισμού
της εργατικής τάξης. Το αντίθετο μάλιστα,
είναι αποτέλεσμα του συντηρητισμού
τους θα ισχυριστεί ο Τρότσκι:
Οι
ξαφνικές αλλαγές στις απόψεις και τις
διαθέσεις των μαζών σε μια επαναστατική
εποχή δεν προέρχονται λοιπόν από την
ευελιξία και την ευκινησία του ανθρώπινου
νου αλλά από το ακριβώς αντίθετό
τους, από τον βαθύ συντηρητισμό. Η χρονική
υστέρηση των ιδεών και των σχέσεων εν
σχέσει με τις αντικειμενικές συνθήκες
μέχρι τη στιγμή που αυτές πέφτουν
στα κεφάλια των ανθρώπων με τη μορφή
μιας καταστροφής, είναι εκείνο που
προκαλεί σε μια επαναστατική περίοδο
την αλματώδη κίνηση των ιδεών και των
παθών, η οποία φαντάζει στα χωροφυλακίστικα
μυαλά σαν απλό αποτέλεσμα της δράσης
«δημαγωγών».xxii
Μακριά
από κάθε μυστικοποίηση, το προλεταριάτο
δεν μοιάζει καθόλου με τον περιούσιο
λαό του Γιαχβέ της επανάστασης.
Αντίθετα υστερεί, βρίσκεται στον πάτο
της κοινωνικής ιεραρχίας. Το προλεταριάτο
είναι επαναστατικό από τη θέση του στην
κοινωνική δομή της αστικής κοινωνίας:
είναι εκείνη η κοινωνική τάξη στης
οποίας το κεφάλι ξεσπά η καταστροφή και
δεν έχει να ελπίσει σε καμιά σωτηρία.
Το ίδιο αντικειμενικό γεγονός που
προκαλεί τρέμουλο στα χέρια του κάθε
Stankevichxxiii,
από την προλεταριακή σκοπιά, μπορεί να
σπρώχνει στη λύση της αντίφασης μεταξύ
θεωρίας και δράσης˙ προς το σημείο όπου
η θεωρητική σύλληψη της πραγματικότητας
δεν είναι άλλη από τη δράση, το σημείο
όπου η προφάνεια του επόμενου βήματος
καταργεί την διάκριση μεταξύ της πράξης
και του διαλεκτικού δίπολου το οποίο
αυτή διαμεσολαβεί ώστε «γνωρίζω»
σημαίνει «δρω», σημαίνει «πράττω».
Είναι, για να το πούμε έτσι, το κατώφλι
της επανάστασης. Σε αυτό το κατώφλι, το
ρώσικο προλεταριάτο δεν θα φτάσει
πριν από το φθινόπωρο του 1917. Τα πράγματα
θα οδηγούνται σε αυτό το κατώφλι της
επανάστασης καθώς –και υπό τον όρο ότι–
η επαναστατική πράξη του κόμματος θα
φωτίζει την αντικειμενική φορά των
πραγμάτων.
Η
θεμελιώδης πολιτική διαδικασία της
επανάστασης συνίσταται [...] στη σταδιακή
κατανόηση εκ μέρους της τάξης, των
προβλημάτων που ανακύπτουν από την
κοινωνική κρίση, στον ενεργό
προσανατολισμό των μαζών μέσα από μια
μέθοδο διαδοχικών προσεγγίσεων.xxiv
Θα
γράψει ο Τρότσκι. Δεν φτάνουμε από την
πλειοψηφία στην επαναστατική τακτική,
αλλά από την επαναστατική τακτική στην
πλειοψηφίαxxv
θα πει η Luxemburg. Αυτό σήμαινε και η προτροπή
του Λένιν: «Να
εξηγήσουμε υπομονετικά».
Ο
Λένιν φτάνει στην Πετρούπολη σε ένα
οριακό σημείο όταν ο μπολσεβικισμός
έχοντας κοινή αντίληψη με το μενσεβικισμό
για το χαρακτήρα της ρωσικής επανάστασης
δεν μπορεί πια να υπάρχει ως διακριτό
ρεύμα. Μόλις ολοκληρωνόταν μια συνδιάσκεψη
των μπολσεβίκων που αποφάσισε
διαπραγματεύσεις για επανένωση με
τους μενσεβίκους και υπό όρους στήριξη
της προσωρινής κυβέρνησης, διότι
όπως δήλωνε ο Stalin
Δεν
είναι προς όφελός μας σήμερα να εκβιάσουμε
τα γεγονότα, επιταχύνοντας τη διαδικασία
που θα απωθούσε τα αστικά στρώματα...
Στις
4 του Απρίλη ο Λένιν παρουσίασε τη γραπτή
σύνοψη της ομιλίας του της προηγουμένης,
που έμελλε να γίνει ένα από τα διασημότερα
επαναστατικά κείμενα, για
να κατατάξει συλλήβδην στο εχθρικό
στρατόπεδο τους αμυνίτες, με τους οποίους
το μπολσεβίκικο κόμμα συνδιαλεγόταν
μόλις χθες, και να δηλώσει ότι μέχρις
ότου αποσπασθούν οι μάζες από την επιρροή
των αμυνιτών το καθήκον του μπολσεβίκικου
κόμματος είναι να εξηγεί υπομονετικά
στις μάζες να μην τους εμπιστεύονται.
Εμείς εδώ ξεκινάμε τη διεθνή επανάσταση,
λέει ο Λένιν. Οι παλιές φόρμουλες είναι
για το μουσείο, θα συμπληρώσει αργότερα.
Το κόμμα έπρεπε να στρίψει απότομα.
Οι
ταξικές αντιφάσεις διαμεσολαβούνται
από την πολιτική. Αν πρόκειται λοιπόν
η υπόθεση του προλεταριάτου να βρει
έκφραση, χρειάζεται ένα κόμμα.xxvi
Τα
κόμματα όμως, όπως κάθε οργανισμός,
τείνουν να αναπαράγονται στο χρόνο, να
διατηρούν την πολιτική συνέχεια και
τις οργανωτικές τους νόρμες, πράγμα
που συνεπάγεται τουλάχιστον μια
αδρανειακή δυναμική αν όχι έναν εγγενή
συντηρητισμό. Αυτός ο συντηρητισμός
έχει από τη μια, διόλου αμελητέες θετικές
πλευρές: την επιμονή στο πρόγραμμα ή
στη δημοκρατία και, πάνω απ' όλα -το
ζήτημα ζωής και θανάτου- την αναπαραγωγή
μαρξιστικών στελεχών. Από την άλλη όμως,
αντιστρατεύεται τις απότομες
στροφές, όσο αναγκαίες κι αν είναι. Στην
απολυτοποιημένη μάλιστα εκδοχή του,
έχουμε δει να καταλήγει σε κόμματα-φετίχ.
Όποιος αποσιωπά τους κινδύνους που
ελλοχεύουν σε αυτά τα αδρανειακά
χαρακτηριστικά της μορφής κόμμα κρύβοντάς
τα κάτω από το χαλί, είναι καταδικασμένος
να τα βρει μπροστά του. Το ζήτημα είναι
να αναγνωρίσεις το αντικειμενικό
πρόβλημα και να χρησιμοποιήσεις την
ίδια την αντίφαση ενάντια στον εαυτό
της. Στην περίπτωσή μας οι μπολσεβίκοι
διέθεταν έναν μοχλό γι αυτό το σκοπό:
την
ταξική τους αδιαλλαξία.
Στο διάστημα από το Φεβρουάριο ως
τον Απρίλη ταλαντεύονται ανάμεσα σε
δύο αντικρουόμενες αδρανειακές δυνάμεις.
Ο Lev Kamenev με το Λένιν |
Αν
ο ηγέτης μπόρεσε να αρθρώσει σε πολιτική
αυτό που αρκετοί διατύπωναν αδέξια μέσα
κι έξω από το κόμμα, κάποιοι όπως είδαμε
ψυχανεμίζονταν και κάποιοι άλλοι ακόμα
δυσκολεύονταν να αποδεχθούν αν
κρίνουμε από τους δισταγμούς και τις
παλινωδίες στις συνεδριάσεις, τούτο
δεν καθιστά αυτό τον ηγέτη υπερβατική
οντότητα πέρα από το κόμμα του, τις
επαναστατικές συνθήκες και τις διαθέσεις
των μαζών. Ο Λένιν αποκάλυψε στο κόμμα
και στις μάζες αυτό που πραγματικά
σκέπτονταν για να ξαναπιάσουμε τη
διατύπωση του Serge.
Ο Λένιν στο ανάκτορο της Ταυρίδας: Οι Θέσεις του Απρίλη |
Το
κόμμα των μπολσεβίκων μπόρεσε να στρίψει
λοιπόν για δύο λόγους. Πρώτα γιατί
μπορούσε να δεχθεί την επαναστατική
πνοή της τάξης και δεύτερο γιατί είχε
μπολιαστεί με μια ταξική αδιαλλαξία
η οποία ήταν
λογικά και οργανικά πρότερη του πολιτικού
σχεδίου του κόμματος.
Κι αν φάνταζε όντως άνω ποταμών, το να
ισχυριστεί κανείς, έξι μόλις βδομάδες
μετά την ανατροπή του τσαρισμού, ότι
η αστικοδημοκρατική επανάσταση
ολοκληρώθηκε, εντούτοις το κόμμα, αν
του υποδεικνυόταν το διακύβευμα και
υπό την πίεση της επαναστατικότητας
του προλεταριάτου που έβρισκε το
δρόμο του προς αυτό, θα διάλεγε να
κρατήσει την ψυχή του και να αλλάξει
το πρόγραμμα. Αυτό και έκανε, αλλά όχι
αυτόματα.
Με
τις θέσεις του Απρίλη ο Λένιν θέτει
αμέσως ζήτημα τροποποίησης θεμελιωδών
σημείων του προγράμματος:
-
Σχετικά με τον ιμπεριαλισμό και τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο
-
Σχετικά με τη στάση απέναντι στο κράτος και το αίτημα για ένα κράτος – Κομμούνα
-
Τροποποίηση του παρωχημένου minimum προγράμματος.xxix
Ο
Λένιν ήταν επίσης άτεγκτος σε σχέση με
το παλιό πρόγραμμα.
Όποιος
μιλάει σήμερα για «επαναστατική -
δημοκρατική δικτατορία του προλεταριάτου
και της αγροτιάς είναι πίσω από τους
καιρούς, κατά συνέπεια στην πραγματικότητα
έχει περάσει με το μέρος των μικροαστών
και είναι ενάντια στην προλεταριακή
ταξική πάλη. Του αξίζει να σταλεί στο
αρχείο των “μπολσεβίκικων”
προεπαναστατικών αρχαιοτήτων.xxx
Δύο
παρατηρήσεις εδώ. Πρώτον, ο Λένιν ούτε
προσπάθησε, ούτε και μπορούσε επιστρέφοντας
να πάρει απλώς τα ηνία του κόμματος. Ο
μύθος του απόλυτου και αδιαφιλονίκητου
ηγέτη που σέρβιραν μετέπειτα από
κοινού η αντίδραση και η σταλινική
γραφειοκρατία δεν μπορεί να διαψευστεί
πανηγυρικότερα!
Δεύτερον,
ο Λένιν άνοιξε ουσιαστικά μια προγραμματική
συζήτηση μέσα στο κόμμα. Αν μπορούσε
να επιτρέπεται η πολυτέλεια της κομματικής
δημοκρατίας σε τέτοιες κρίσιμες ώρες
και με δεδομένη την πλημμυρίδα των
νέων μελών, τούτο δείχνει ένα ανοικτό
δημοκρατικό κόμμα που δεν εκτελεί
απλώς ντιρεκτίβες, αλλά παίρνει
αποφάσεις συλλογικά. Χωρίς αυτή τη
δημοκρατία το κόμμα δεν θα μπορούσε
να στρίψει προγραμματικά και ο Οκτώβρης
δεν θα είχε υπάρξει.
Η
προσφυγή του Λένιν στο κόμμα και στις
μάζες τον έβγαλε από την πλήρη πολιτική
απομόνωσηxxxi
των πρώτων ημερών του Απρίλη. Το συνέδριο
πάντως που ζήτησε ο Λένιν δεν έγινε
ποτέ. Στις κομματικές συνδιασκέψεις
που ακολούθησαν ο Λένιν κέρδισε
συντριπτικά εκείνη της Πετρούπολης
απέναντι στον Kamenev αλλά αυτό δεν έγινε
παντού. 'Όπως γράφει ο Leblanc:
Στο
τέλος του Απριλίου μια συνδιάσκεψη 151
αντιπροσώπων από 80.000 Μπολσεβίκους από
όλη τη Ρωσία, εξέτασε και αυτή προσεκτικά
τις αντιπαρατιθέμενες προοπτικές
των ηγετών του κόμματος και στη συνέχεια
υιοθέτησε τη βασική θέση του Λένιν. Ο
Λένιν δεν πέτυχε μεν να περάσει η δική
του άποψη για όλα τα ζητήματα, αλλά όπως
επεσήμανε ο Rabinowitch. «Στο σύνολό τους, οι
αποφάσεις της συνδιάσκεψης του Απριλίου
ήταν μια εντολή προετοιμασίας για
σοσιαλιστική επανάσταση και έτσι
αποτέλεσαν ένα μεγάλο προσωπικό θρίαμβο
του Λένιν».xxxii
Το
κόμμα είχε ουσιαστικά αναπροσανατολιστεί
και τον Οκτώβρη θα οδηγούσε το προλεταριάτο
στο τελειωτικό γκρέμισμα του αστικού
κράτους. Και όπως θα γράψει η Louise Bryant:
Στη
Ρωσία, όπου το προλεταριάτο είναι
οπλισμένο, το προλεταριάτο γίνεται το
μόνο σώμα με πραγματική επιρροή. Οι
μπολσεβίκοι είναι στην εξουσία, επειδή
υποκλίθηκαν στη θέληση των μαζών.
iVictor
Serge Έτος Ένα της Ρώσικης Επανάστασης,
Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο, Αθήνα 2017,
πρόλογος
iiΣτο
ίδιο σ. 25.
iiiV.
I. Lenin Draft Programme of the Russian Social-Democratic
Labour Party (Σχέδιο Προγράμματος του ΣΔΕΚΡ).
https://web.archive.org/web/20130412094909/http://www.marxists.org/archive/lenin/works/1902/draft/02feb07.htm
ivV.
I. Lenin, Sketch of a Provisional Revolutionary Government
(Σκαρίφημα Προσωρινής Επαναστατικής
Κυβέρνησης
).https://web.archive.org/web/20130412192522/http://www.marxists.org/archive/lenin/works/1905/jul/00.htm
vPaul
Leblanc Lenin and the Revolutionary Party σ.225 Haymarket Books
2015
viKarl
Marx and Frederick Engels, Address of the Central Committee to the
Communist League
https://www.marxists.org/archive/marx/works/1847/communist-league/1850-ad1.htm
viiΑρκεί
να σημειώσουμε ότι η τσαρική Οχράνα
καταζητούσε το Sverdlov ως «πιτσιρικά».
viiiV.
I. Lenin, “The Revolutionary Proletariat and the Right of Nations
to Self-Determination” («Το Επαναστατικό
Προλεταριάτο και το Δικαίωμα των Εθνών
στην Αυτοδιάθεση») Collected Works (Άπαντα)
τόμ. 21, σσ. 372–373.
https://web.archive.org/web/20130427005325/http://www.marxists.org/archive/lenin/works/1915/oct/16.htm
Παράθεση του Leblanc.
ixLeblanc
Paul, Ο Λένιν και το Επαναστατικό Κόμμα.
xV.
I. Lenin, Letters on Tactics (Γράμματα
για την Τακτική)
https://web.archive.org/web/20130508022248/http://www.marxists.org:80/archive/lenin/works/1917/apr/x01.htm
xiLeon
Trotsky, History of the Russian Revolution τόμ. 1
edition: 2000 by Chris Russell for Marxists Internet Archive σ.
204.
xiiV.
I. Lenin Report on the Current Situation April 24(7 May)
(Αναφορά για την Τρέχουσα Κατάσταση24
Απρ/7 Μαΐ)
https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1917/7thconf/24c.htm
xviSerge,
Έτος Ένα της Ρώσικης Επανάστασης
σσ. 82 – 83.
xviiΑπό
τα απομνημονεύματα του V. Buzinov, ενός
εσέρου εργάτη. Παράθεση του Leblanc.
xviiiSerge,
Έτος Ένα της Ρώσικης Επανάστασης,
σσ. 82 – 83.
xixΠρόκειται
για τα επίλεκτα τμήματα που επάνδρωναν
στρατιώτες παρασημοφορημένοι από τον
Τσάρο με το παράσημο του Αγίου Γεωργίου
Τα τμήματα αυτά έφεραν στη στολή τους
την τρίχρωμη διακριτική ταινία του
παρασήμου. Το διακριτικό αυτό που
κατάργησε η οκτωβριανή επανάσταση
αλλά επανέφερε ο σταλινισμός, ξανάγινε
τελευταία της μόδας στην Ουκρανία...
xxiiiΟ
Stankevich
καταχειροκροτήθηκε
επιδοκιμαστικά και αντιλαμβανόμενος
την γκάφα του προσπάθησε να διορθώσει
με μια νέα ρητορική ερώτηση:«Ποιος
θα πάρει τη θέση της κυβέρνησης; Εμείς;
Αλλά τα χέρια μας τρέμουν ...». «Υψηλοί
και δυνατοί ηγέτες με τρεμάμενα χέρια»,
θα σχολιάσει ο Τρότσκι. History
of the Russian Revolution
τόμ. 1 σ. 244. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι ο Stankevich αποτελούσε μια μοναδική φιγούρα στο επαναστατικό τοπίο του Οκτώβρη. Παραμένοντας ένας δεξιός εσέρος το Φλεβάρη του 1918 απηύθυνε επιστολή προς τα μέλη του κόμματός του ζητώντας, με εντελώς νηφάλια πραγματιστικά επιχειρήματα, να λειτουργήσει το κόμμα τους ως νομοταγής αντιπολίτευση απέναντι στους μπολσεβίκους, συνεισφέροντας με τον τρόπο τους στις πολιτικές εξελίξεις. Δυστυχώς δεν εισακούστηκε...
xxvRosa
Luxembourg, Η Ρωσική Επανάσταση
, εκδ. Ύψιλον 1980, σ. 37
xxviΑς
σημειωθεί όμως ότι το
κόμμα δεν είναι αφ' εαυτού επαναστατικό˙
η τάξη είναι επαναστατική και το κόμμα
γίνεται επαναστατικό στο βαθμό και
στο μέτρο που ερμηνεύει σωστά (και δρα
ανάλογα) όχι απλώς τις διαθέσεις του
προλεταριάτου γενικά ή κατά μέσο
όρο, αλλά την επαναστατική διάθεση της
τάξης, όσο μειοψηφική κι αν είναι.
xxviiΈτσι
στην κρίσιμη συνδιάσκεψη της Πετρούπολης
στις 14 Απριλίου η Ludmila Stahl, θα
σχολιάσει: «Όλοι οι σύντροφοι πριν
από την άφιξη του Λένιν παράδερναν στο
σκοτάδι. Ξέραμε μόνο τις φόρμουλες του
1905. Βλέποντας την ανεξάρτητη δημιουργική
δουλειά του λαού, δεν μπορούσαμε να
τους διδάξουμε». Leon
Trotsky, History
of the Russian Revolution
τόμ. 1 σ. 233
xxviii«τρέχοντος»
με την έννοια του επισήμου θεσμικά
μεν, αλλά ήδη παρωχημένου προγράμματος.
xxixV.I.
Lenin, April Theses (Θέσεις
του Απρίλη)
https://web.archive.org/web/20130509105635/http://www.marxists.org:80/archive/lenin/works/1917/apr/04.htm
xxxLenin,
Letters on Tactics .
xxxiΑπό
τις ηγετικές φιγούρες των μπολσεβίκων,
μόνο η νεοφερμένη Kolontai τον υποστήριξε
από την αρχή.
xxxiiRabinowitch,
Prelude to Revolution (Πρελούδιο της
Επανάστασης) σσ. 41, 46.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου